Tärkeää tietoa dieettaamisesta ja siihen liittyvästä säästöliekki -ilmiöstä

Oletko nyt joulun tai uuden vuoden jälkeen palaamassa tai alkamassa (taas?) dieetille? Oletko elämässäsi ollut monella dieetillä (painonvartijat, zone, karppaus, mitä näitä nyt onkaan…)? Jos näin on, niin mieti hetki, ovatko ne dieetit toimineet aikaisemmin? Ovatko laihdutetut kilot tulleet aina takaisin? Kitu- ja pikadieeteissä (myös pussikeittodieeteissä) on se haittapuoli, että kehon nälänsäätelyjärjestelmä saattaa mennä sekaisin. Tällöin terveys kärsii ja keho menee säästöliekkitilaan. Jatkuva kalorivaje vaikuttaa myös paljon puhuttuihin kilpirauhashormonitasoihin negatiivisesti. Kuurien jälkeen repsahduksia tulee entistä helpommin ja sen jälkeen kehon nälänhätä on niin suuri, että se varastoi kaiken sinne tulevan energian suoraan rasvaksi. :O

Tiedoksesi, että jos laihdut vain ja ainoastaan syömällä 1) noin 1000 kilokaloria tai 2) alle lepoaineenvaihduntasi, kehosi on todennäköisesti säästöliekiksi kutsutulla ilmiöllä. Eli klassisesti: jos et laihdu, vaikka söisit kuinka vähän ja liikkuisit jonkin verran tai paljonkin, olet mitä todennäköisimmin säästöliekillä. Ajattelepa, 1000 kilokaloria on noin viisivuotiaan pikkuihmisen energiantarve eikä välttämättä riitä silloinkaan. Ei siis ihmekään, että kitudieetillä myös pinna on lievästi sanottuna hieman kireällä?

Mikä on kehon säästöliekkitila?

Säästöliekki on kehon tila, jossa kehon aineenvaihdunta ei toimi normaalisti eli keho polttaa kaloreita vähemmän, kuin normaalissa tilanteessa. Eli energiankulutus on kehon kokoon nähden suhteettoman pieni. Aineenvaihdunnan teho on siis alhainen, mikä voi johtua myös aikaisempien dieettien aikana menetetyistä lihaksista. Mitä vähemmän kehossa on lihasmassaa, sitä vähemmän keho kuluttaa kaloreita levossa. Parhain ja yksinkertaisin keino säästöliekin selättämiseksi on, että syö enemmän, ruokaa siis lisätään hallitusti! Myös sopivalla lihaskuntoharjoittelulla on suotuisia vaikutuksia aineenvaihduntaan ja lihaksistoon. Näissä ravinto- ja liikunta-asioiden parhaana apuna ja asiantuntijana toimii usein koulutettu Personal Trainer tai ravintovalmentaja. Personal Trainer ja ravintovalmentaja on aina valmennuksen aikana Sinun kokonaistilanteesi tietäjä ja tällöin voit itse keskittyä tekemään ja toteuttamaan tuloksia.

Kysy ravintovalmennustarjousta tai varaa ilmainen konsultaatio joka ei maksa mitään, eikä sido mihinkään. Keskustelu tapahtuu kasvotusten joko kotonasi tai vaikkapa valitsemassasi kahvilassa. Keskustellaan yhdessä, mitkä ovat tavoitteesi ja minkälainen ravintovalmennus on Sinulle se oikea 😉

Ota yhteyttä: http://www.lujalempea.fi/yhteystiedot/ tai Facebookin viesti –toiminnolla 🙂

Oikein hyvää Uuden Vuoden juhlaa kaikille!
terkuin,
Taija