Blogin herättelyä: Pohdintaa liikunta/treeni¬ – ravinto – lepo(eli uni) –kolminaisuudesta. HUOM! Sisältää tärkeän viestin ja kysymyksen! ;)

Hei vaan vanha tuttu tai uusi lukija! Olen Taija, liikunnanohjaaja ja Personal Trainer Oulusta. Tarjoan liikunta-, PT- ja hyvinvointipalveluita Oulun seudulla. Haluan blogissani kirjoittaa liikuntaan ja elämään liittyvistä asioista ja kertoa myös omista kokemuksistani auttaakseni juuri Sinua tai vaikkapa tuttujasi tai läheisiäsi. Lyhyesti sanottuna elämäntehtävänäni on tuoda liikunnan iloa kaikille ja ihmisten auttaminen etenkin liikunnan kautta. Tehtäväni ja tarkoituksenani on tuoda ja saada Sinulle tai Teille hyvinvointia arkeen ja hyvää oloa. Kirjoitustapani on hyvin omanlainen ja pohtiva, en ole äidinkielen ammattilainen 😀 Joten koita saada kullanarvoisista ajatuksistani kiinni tekstin lomasta. 🙂

Ensimmäinen pohdinta liittyy palveluihin, joita liikunta-alalla kaikki tarjoavat: siis liikuntaa ja siihen kylykeen tehdään ruokavalioneuvonta. Tiksu ruutuun (check!) ja kaikki on kunnossa??? Entäpäs sitten lepo ja uni? Helposti kenties sanotaan vain, että: ”Nuku hyvin ja palaudu, niin jaksat treenata” jne… Niinpä niin, näinhän se on. Entä jos uni ei olekaan hyvää, on jopa uniongelmia ja kokonaisstressi on korkea?! Tästä aiheesta haluan aloittaa kirjoittamisen sarjan: Unen tärkeys ja sen puute. Miten se vaikuttaa? Miten kokonaisstressi vaikuttaa liikuntaan, liikuntavalintoihin ja uneen?

Eli siis se pyhä kolminaisuus liikunta-alalla on: Treeni-Ravinto-Lepo. Kun nämä ovat sopivassa suhteessa toisiinsa nähden kunnossa, kehitystä tapahtuu, esim. tavoitteen mukaiseen suuntaan (oli se sitten mikä tahansa!). Teen tässä nyt radikaalin tietoiskun, ehkä hieman mutkia oikoen kahdesta ensimmäisestä eli treenistä ja ravinnosta: Jos treenaat aina vain ja ainoastaan samalla tavalla, kehitystä ei tapahdu. Joskus liikunnan on tarkoitus kuntouttaa ja jos teet aina saman kuntosaliharjoituksen, muutosta ei tapahdu. Huonointa on tehdä harjoitus vielä väärällä tekniikalla aina uudestaan (ammattilaisen ohjausta kannattaa siis hankkia). Sama kävelylenkki ei loputtomiin kehitä, vaikkakin toki on tärkeä stressinpoistaja ^_^ . Pelkkä kävely ei riitä ylläpitämään (lihasten) toimintakykyä, tarvitaan myös lihaskuntoharjoittelua. Edistymistä tavoitteen suuntaan (esim. painonpudotus) ei myöskään tapahdu, jos syöt mitä sattuu ja epäterveellisesti, vaikka liikkuisit kuinka paljon. Eli kummankin asian pitää olla jotenkin kunnossa, että asiat ja homma etenee. Olipa helppoa 😉

Maailmalla ja netissä on näkyvillä Treeni-Ravinto-Lepo –kaaviota vastaava ”Eat – sleep – train – repeat” –meemi, joka kertoo sinulle, miten asiat menevät, JOS ne tapahtuvat (tapahtuisivat) niin kuin oppikirjassa. Hieman ärsyttävä koko kaavio, kun sitä oikein katsoin ja mietin. Kunpa asiat aina menisikin noin yksioikoisesti, olisi helppoa vai mitä?

Mutta mitäpä sitten, kun elämä heittää lokaa rattaisiin ja kärryllisen sitä ihteään tielle? Esimerkiksi arjessa jos tulee ekstrahaasteita, on kipuja/vaivoja tai unettomuutta? Siitä -piip-kasasta mennään tietysti jotenkin läpi, mutta MITEN, on mielestäni se avain tässä.

Olen nähnyt kollegojen kirjoittamia facebook –päivityksiä tai blogikirjoituksia tai kuullut heidän puheista, että ihmisten selitykset ovat vain tekosyitä liikkumattomuudelle. Minä sanon, että osa niistä varmastikkin on, mutta osa ei todellakaan ole! Mietitään tilanne, että sinulla on ollut rasittava päivä ja on vapaa-ajan aika – ja sitten vielä tulee joku ylimääräinen homma/tilanne, jota et todellakaan toivonut. Riippuu AINA kokonaistilanteesta ja ihmisestä, että onko se viimeinen haaste ja ekstrastressi eli ns. viimeinen tikki koko stressipakkaan. Se miten tilanteeseen reagoi ja miten siinä lähtee toimimaan, on ratkaiseva tekijä. Joskus esim. liikunta päivän päätteeksi on hyvä lääke tilanteeseen, mutta joskus ei ja treeni on parempi siirtää seuraavaan päivään. Tähän yksi vastaus on myös: minun kokemuksen mukaan aina se kova treeni ei ole se oikea ratkaisu! 😉

Entäpä jos tilanne on tämä, yö toisensa jälkeen? Mitä kannattaa tehdä? Onko järkevää lähteä tekemään punttitreeni, vai mitä kannattaisi tehdä?

Eli entäpä jos unta ei ole ollenkaan tai se on erittäin vajavaista ja/tai huonoa? Tästä lisää myöhemmin. Kommenttia tähän tekstiin voipi kirjoitella facebookin puolelle 🙂